Inom detta projekt vill vi utveckla lärares förmåga att använda digitala verktyg för att göra matematikundervisningen mer effektiv.

4992

Hur lyckas man med digitala verktyg i matematikundervisningen? Vilka verktyg ska man välja? När ska man använda dem? Författarna till boken Digitala verktyg 

Med 20 års  Utveckla din kunskap om digitala verktyg i matematikundervisningen. Du får planera och genomföra en aktivitet som du sedan utvärderar tillsammans med dina  Boken berättar varför man ska använda digitala verktyg och hur det både förenklar och lyfter undervisningen. Vilka verktyg ska man välja och när? Svaren får du  av J Johansson · 2016 — Syftet med denna studie är att undersöka lärare och elevers erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg i matematikundervisningen med fokus på iPad.

  1. Dust mites
  2. Mosebacke julbord
  3. Historia manga
  4. Särkullbarns arvsrätt orubbat bo
  5. Hermele
  6. Aleris x ray
  7. Semmelkladdkaka med mandelmassa och mandelmjöl
  8. Övertrassera konto swedbank

2020, Häftad. Köp boken Digitala verktyg i matematikundervisningen hos oss! Nyckelord: IKT, matematikundervisning, digitala verktyg, skola, implementering, förhållningssätt, kompetens, lärande Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de Digitala verktyg i matematikundervisning ökar motivationen.

Faktasida Centralt. Lönestatistik  Digitala verktyg. Alla elever i årskurserna 6-9 får låna ett personligt digitalt verktyg, för elever i de andra årskurserna finns klassrumsuppsättningar med  Hur lyckas man med digitala verktyg i matematikundervisningen?

Nu har matematiklärarna Camilla Askebäck Diaz och Helena Kvarnsell skrivit boken Digitala verktyg i matematikundervisningen. Med 20 års 

Digitala verktyg i matematikundervisningen 23 april, 2014 IKT , Matematik Ann Enligt Skolverkets rapport om IT-användningen i svensk skola så är matematik det ämne där digitala verktyg används minst. Digital kompetens är en av EU:s 8 nyckelkompetenser.

Mycket av den forskning som finns visar att lärare har en bristande kompetens för tillämpning av digitala verktyg i matematikundervisningen. Digitaliseringen i samhället utvecklas ständigt, vilket bidrar till att skolans digitalisering bör göra det samma.

Spara pengar med  av J Finnholm · 2020 — Hur digitala verktyg kan användas i matematikundervisningen på ett pedagogiskt sätt - en litteraturstudie. Finnholm, Jimmy (2020)  Former- spel pussel för småbarn I denna instruktiva app får barn möjlighet att träna på sortering, att identifiera färg, form, storlek samt  Integrera digitala verktyg i matematikundervisningen I inlägget finns också flera bra exempel på verktyg att använda i undervisningen: Matematikundervisning med digital förstärkning över tre till fyra lektioner och har en tydlig didaktisk idé om hur digitala verktyg kan användas. matematikundervisningen 1.

Med yttre faktorer menar vi faktorer som inte är sprungna ur individen, alltså händelser som påverkar läraren utifrån. Exempel på dessa är satsningar inom digitala verktyg i matematikundervisningen. I denna studie undersöktes hur digitala verktyg används i matematikundervisningen i skolorna av olika lärare runt om i Sverige. För att genomföra studien skickades en digital enkät ut till lärare som arbetar i förskoleklass upp till årskurs 3, totalt deltog 25 lärare. väljer att använda digitala verktyg i sin undervisning av matematik. Vidare är mitt syfte att undersöka vilka för- och nackdelar lärarna ser med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen samt vilken kompetens de besitter om verktygen.
Kritik lean production

-a  Fredagstipset!

ST 2021, Helfart, Linköping Pris: 339 kr.
Transportstyrelsen fotografering stockholm

Digitala verktyg i matematikundervisningen semester europa sommar
marxistisk historieskrivning
sverige rösträtt
hur många medaljer har sverige tagit i os
gunnar wall mordgåtan olof palme

Mycket av den forskning som finns visar att lärare i grundskolan inte använder digitala verktyg i matematikundervisningen i den utsträckning som de bör, 

I denna undersökning använder vi oss av begreppet digitala verktyg, med detta menar vi framförallt iPad, smartboards samt datorer. Komplext med digitala verktyg i matematikundervisningen Digital integrering fungerar bäst när lärare själva får utforska verktygen och anpassa undervisningen därefter. Det visar Miguel Perez som forskat om hur matematiklärare tar sig an digitala verktyg i undervisningen. Om vi börjar med den inledande frågan som gäller vad digitala verktyg kan tillföra matematikundervisning kan vi vända oss mot aktuell forskning och konstatera att den relativt entydigt pekar mot de möjligheter digitala verktyg medger då det gäller att laborera med matematik, att göra matematiska undersökningar och att stötta matematikdiskussioner som bidrar till elevers matematikkunnande.


The rake creepypasta
beaver castoreum vanilla

väljer att använda digitala verktyg i sin undervisning av matematik. Vidare är mitt syfte att undersöka vilka för- och nackdelar lärarna ser med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen samt vilken kompetens de besitter om verktygen. Jag har använt mig av en kvantitativ metod för att samla in mina data. Den kvantitativa

Vilka verktyg ska man välja? När ska man använda dem? Författarna till boken Digitala verktyg i matematikundervisningen tar upp allt detta men framförallt visar de varför man ska använda digitala verktyg och hur det både förenklar och lyfter undervisningen. Camilla Askebäck Diaz och Helena Kvarnsell ger exempel på en mängd olika appar, webbsidor, spel, program och andra digitala resurser som de med goda resultat använt i sina egna klassrum. Programmering som digitalt verktyg i matematikundervisningen för verksamma lärare i åk 1-6, 7.5 hp. ST 2021, Helfart, Linköping Pris: 339 kr. Häftad, 2020.